Facettes de la mélancolie

Cette notice fait partie du dossier: N°8. Pourquoi une encyclopédie ?
Sébastien FevryUniversité Catholique de Louvain, UCL, communication
Paru le : 29.04.2020

The paper aims to grasp the concept of melancholia at the intersection of historical, cultural and sociological perspectives. After providing a brief history of the concept, the article focuses on the relationships between melancholia and nostalgia, drawing particular attention to the temporal regime triggered by the melancholic process and underlining its critical impact in regard to the dominant values of neoliberal society. The paper then aims to map the major inflexions of contemporary melancholia, namely left melancholia and ecomelancholia. Coined by Walter Benjamin, the first emerges from the political defeats of socialism and the failures of any revolutionary inspiration through the history of the twentieth century. The second is triggered by the awareness of the irremediable destruction of a large part of our natural environment. Left melancholia and ecomelancholia are intermingled since they testify to a critical sensibility to the losses caused by the neocapitalism system, whether social loss or environmental loss, the two being linked.

Key words: ecomelancholia, environmental loss, left melancholia, melancholia, nostalgia, social loss.

ŒUVRES  CITÉES

Bauman, Zygmunt, 2017, Retrotopia, Cambridge, Polity Press.

Benjamin, Walter, 2016, « Mélancolie de gauche. À propos du nouveau recueil de poésie d’Erich Kästner » [1930], in idem, Technique et expérience. Mélancolie de gauche et autres textes, Paris, Eterotopia, France/Rhizome, p. 49-54.

Benjamin, Walter, 2009, Origine du drame baroque allemand [1928], Paris, Flammarion.

Boym, Svetlana, 2001, The Future of Nostalgia, New York, Basic Books.

Brown, Wendy, 1999, « Resisting Left Melancholy », boundary 2, 26 (3), p. 19-27.

Burton, Robert, 2005, Anatomie de la Mélancolie [1621], Paris, Gallimard.

Clair, Jean (dir.), 2005, Mélancolie : génie et folie en Occident, Paris, Gallimard/Réunion des Musées nationaux.

Cassin, Barbara, 2013, La Nostalgie. Quand donc est-on chez soi ? , Paris, Autrement.

Comité invisible, 2014, À nos amis, Paris, La Fabrique.

De Toledo, Camille, Imhoff, Aliocha & Quirós Kantuta, 2016, Les Potentiels du temps. Art et politique, Paris, Manuella Éditions.

Fevry, Sébastien, 2017, « Sepia cinema in Nicolas Sarkozy’s France : nostalgia and national identity », Studies in French Cinéma, 17 (1), p. 60-74.

Freud, Sigmund, 1968, « Deuil et mélancolie » [1917], in Sigmund Freud, Métapsychologie, Paris, Gallimard, p. 147-174.

James, Jennifer C., 2011, « Ecomelancholia : Slavery, War, and Black Ecological Imaginings », in Stephanie LeMenager, Teresa Shewry & Ken Hiltner (dir.), Environmental Criticism for the Twenty-First Century, London, Routledge, p. 163-178.

Jankélévitch, Vladimir, 1974, L’Irréversible et la nostalgie, Paris, Flammarion.

Klibansky, Raymond, Panofsky, Erwin & Saxl, Fritz, 1989, Saturne et la mélancolie. Études historiques et philosophiques, Paris, Gallimard.

Lepenies, Wolf, 2007, Qu’est-ce qu’un intellectuel européen ? Les intellectuels et la politique de l’esprit dans l’histoire européenne, Paris, Le Seuil.

Nay, Thimothée, 2016, « Le problème de la mélancolie. Vers un concept de situation chez Walter Benjamin », in Walter Benjamin, Technique et expérience. Mélancolie de gauche et autres textes, Paris, Eterotopia France/Rhizome, p. 127-133.

Palheta, Ugo, 2016, « L’insurrection qui revient. Les influences visibles du Comité invisible », Revue du Crieur, n° 4, p. 58-73.

Perrot, Michelle, 2012, Mélancolie ouvrière, Paris, Grasset.

Ricoeur, Paul, 2000, La Mémoire, l’histoire, l’oubli, Paris, Le Seuil.

Sontag, Susan, 2016, « Sous le signe de Saturne » [1979], in Walter Benjamin, Technique et expérience. Mélancolie de gauche et autres textes, Paris, Eterotopia France/Rhizome, p. 103-125.

Starobinski, Jean, 2012, L’Encre de la mélancolie, Paris, Le Seuil.

Traverso, Enzo, 2016, Mélancolie de gauche. La force d’une tradition cachée (XIXe-XXIe siècle), Paris, La Découverte.

FILMOGRAPHIE

Damon Lindelof & Tom Perrotta, 2014-2017, The Leftovers, HBO.

Geyrhalter, Nikolaus, 2016, Homo Sapiens.

Godard, Jean-Luc, 1988-1998, Histoire(s) du cinéma.