L’art testimonial comme promesse

> Par Phay, Soko
   Université Paris 8
> Paru le : 29.04.2020

Art historian Soko Phay explores the notion of testimonial art through the paintings of S.21 survivor and artist, Vann Nath, the films of Rithy Panh, and the long-term collaboration of the two men. She discusses the centrality of the body in their work, as both a form of witnessing and a means of memory transmission.

Key words: Vann Nath, Rithy Panh, art, testimony, memory, body, archive.

BIBLIOGRAPHIE

Améry, Jean, 1995 (1966) Par-del. le crime et le ch.timent, Arles, Actes Sud.

Bayard, Pierre, & Soko Phay, 2013, « Entretien avec Vann Nath, le 23 mai 2011 », in Pierre Bayard & Soko Phay (dir.), Cambodge, le génocide effacé, Nantes, éditions Cécile Defaut, p. 263-273.

Hartman, Geoffrey, 2014, « Le témoignage de l’holocauste à l’époque des génocides », in Emmanuel Alloa & Stefan Kristensen (dir.) Témoignage et survivance, Genève, MetisPresses, p. 29-51.

Hinton, Alexander Laban, 2005, Why did they kill ? Cambodia in the shadow of genocide, Berkeley, University of California Press.

Panh, Rithy, 2002, S-21, la machine de mort khmère rouge, 101 min, produit par Arte France Cinéma et INA.

Panh, Rithy, avec Christine Chaumeau, 2004, La Machine khmère rouge, Monti Santésok S.21, Paris, Flammarion.

Panh, Rithy, 2008, « Préface », in Vann Nath, Dans l’enfer de Tuol Sleng, Paris, Calmann-Lévy.

Panh, Rithy avec Christophe Bataille, 2012, L’Élimination, Paris, Grasset.

Panh, Rithy, 2012, Duch, le maître des forges de l’enfer, 113 min, produit par Catherine Dussart Production, Bophana Productions, INA et France Télévisions.

Panh, Rithy, 2013, « Tu es parti trop tôt », in Pierre Bayard & Soko Phay (dir.), Cambodge, le génocide effacé, Nantes, éditions Cécile Defaut, p. 275-279.

Panh, Rithy, 2013, L’Image manquante, 95 min, produit par Catherine Dussart Production, Arte France et Bophana Production.

Perret, Catherine, 2013, L’Enseignement de la torture, Paris, Seuil.

Porée, Anne-Laure, 2009, « Les khmers rouges n’ont pas reconnu leurs fautes », http://www.24heures.ch/actu/khmers-rouges-jamaisreconnu-fautes-2009-02-13.

Prouet, Claire Christine (dir.), 2016, Effraction de la pudeur, Paris, Centre Primo Levi/Eres.

Rollet, Sylvie, 2011, Une éthique du regard, Paris, Hermann.

Vann Nath, 2008, Dans l’Enfer de Tuol Sleng, Paris, Calmann-Lévy.

Weil, Simone, 1953, « L’Iliade ou le poème de la force », in La Source grecque, Paris, Gallimard.