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Tourisme mémoriel : la face sombre de la terre ? / Dark tourism: the dark side of the earth?


On a déjà constaté l’étonnant développement à la fois social et culturel du, ainsi nommé en anglais, Dark tourism. Des centaines de milliers de « touristes » sillonnent la terre pour visiter des lieux de terreur politique, de combats mémorables, de souffrances toujours. Cela fait longtemps que le camp-musée d’Auschwitz-Birkenau a dépassé le million de visiteurs annuel, mais l’île de Gorée au Sénégal, le bagne de Port-Arthur en Tasmanie ou le musée de l’Holocauste à Washington n’ont rien, mutatis mutandis, à lui envier. De l’Asie à l’Afrique du Sud, via le Rwanda, de la Pologne à l’Argentine ou à Nankin, les lieux sont innombrables. S’agit-il là d’un exotisme du passé dont les scénographies mémorielles nous procurent une illusion de proximité ? Le terme de « tourisme » – qui vient de l’anglais où il n’a pas la même résonance qu’en français – ne réduit-il pas des intentions et des pratiques multiples et complexes de groupes ou d’individus ?

Dark tourism: the dark side of the earth? It has become increasingly apparent that so-called “Dark Tourism” has been on the rise, socially and culturally, for the past few years. Hundreds of thousands of “tourists” are travelling across the planet to visit sites of either political terror or of memorable battles, always associated with human suffering. For a while now, the Auschwitz-Birkenau camp-museum has been the destination for more than a million visitors per year; however, Goree Island in Senegal, the Port-Arthur penal colony in Tasmania or the Holocaust Museum in Washington continue, mutatis mutandis, to attract similarly high numbers. From Asia to South Africa via Rwanda, from Poland to Buenos-Aires or Nanking, there is a plethora of such sites. Does this phenomenon reflect the exotic allure of the past, one to which the memorial scenography produces an illusion of proximity? Does the word “tourism” reduce the complexity of the numerous motivations and practices of groups or individuals who visit memorial and historical sites?

Sommaire du numéro

Recevoir le dossier : memoires.en.jeu@gmail.com

 


Présentation
> Par Becker, Annette
   Université Paris-Nanterre
> Par Forsdick, Charles
   
> Publié le 29.11.2017
Dark Tourism : une expression bien établie en langue anglaise depuis le début des années 1990, un phénomène si sérieusement compris que les études universitaires de nombreux pays s’en sont... Suite
The Dark Tourism. The Emergence of a Field
> Par Asquith, Wendy
   University of Nottingham
> Par Forsdick, Charles
   
> Publié le 29.11.2017
« DARK TOURISM » : ÉMERGENCE D’UN CHAMP L’article explore l’émergence depuis une vingtaine d’années des études universitaires sur le « tourisme noir » et analyse la terminologie relative au... Suite
Belchite ou l’impossible dark tourism de la guerre civile espagnole
> Par Michonneau, Stéphane
   IRHiS, UMR 8529, Université de Lille/CNRS
> Publié le 29.11.2017
BELCHITE OR THE IMPOSSIBLE “DARK TOURISM” OF THE SPANISH CIVIL WAR After being destroyed during the war, the former village of Belchite was preserved in ruins, beside the new one... Suite
The Intersectionality of Dark Heritage: Overlapping histories of enslavement and incarceration
> Par Asquith, Wendy
   University of Nottingham
> Par Forsdick, Charles
   
> Publié le 29.11.2017
L’INTERSECTIONNALITÉ DE L’ « HÉRITAGE SOMBRE » : CHEVAUCHEMENT DES HISTOIRES DE L’ESCLAVAGE ET DE L’INCARCÉRATION L’article explore la façon dont le développement des études autour du « tourisme sombre... Suite
In situ, c’est-à-dire en face : le camp de Drancy
> Par Lefeuvre, Annaïg
   Mémorial de la Shoah-Drancy
> Publié le 29.11.2017
IN SITU, NAMELY “IN FRONT OF”: THE CAMP OF DRANCY This article questions what is at stake at the opening of the Shoah Memorial in Drancy in 2012. The modern... Suite
Reading Genocide Memorial Sites in Rwanda: Eurocentrism, Sensory Secondary Witnessing and Shame
> Par Boswell, Matthew
   University of Leeds
> Publié le 29.11.2017
LIRE LES SITES MÉMORIELS DU GÉNOCIDE AU RWANDA : EUROCENTRISME, TÉMOIGNAGE SENSORIEL SECONDAIRE ET HONTE L’article porte sur des réactions littéraires ainsi que théoriques aux sites mémoriels consacrés au génocide... Suite
« Du désespoir à l’optimisme ». Comment faire du clair avec de l’obscur ?
> Par Rosoux, Valérie
   Université catholique de Louvain
> Publié le 29.11.2017
“FROM THE DESPAIR TO THE HOPEFULNESS”. HOW CAN WE ENLIGHTEN THE DARKNESS? This paper is rooted in experiences that are closely or remotely related to dark tourism. It addresses the... Suite
Filmer le retour sur les lieux de la Shoah
> Par Bechtel, Delphine
   Eur'Orbem/Paris IV
> Publié le 29.11.2017
FILMING RETURN TO THE SITES OF THE HOLOCAUST Documentary films about return to the places of the Holocaust, persecution and survival belong to manifestations of dark tourism. The film director... Suite
Working Bibliography about Dark Tourism
> Par Asquith, Wendy
   University of Nottingham
> Publié le 29.11.2017
Dark tourism literature Thematic listing This bibliography is the result of extensive research conducted March – May 2016 as the first phase of the AHRC and LABEX-funded project ‘Dark tourism’... Suite